Ořechová másla

Ořechy

Ořechy a semínka jsou většinou přes 50 – 60 % tvořeny tuky, z 20 – 30 % bílkovinami a zbytek tvoří sacharidy. Každý ořech obsahuje jiné věci. Obsahují vysoké množství zdraví prospěšných látek, vitamínů a minerálů. Celkově jsou bohaté na proteiny, na nenasycené mastné kyseliny, vlákninu a jsou kaloricky vydatné. Nenasycené mastné kyseliny by měly tvořit 2/3 doporučeného denního příjmu. Mezi ty nejdůležitější nenasycené mastné kyseliny patří například omega 3, 6, 9. Ty pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu v krvi, mají také pozitivní vliv na činnost srdce. Některé z nenasycených mastných kyselin jsou pro náš organismus velmi důležité, tělo si je samo vyrobit neumí. Ty nasycené a nebo trans-mastné kyseliny bychom měli spíše omezovat. Nic se však nemá přehánět, aby jste si z ořechového másla neudělali kalorickou bombu!

Není ořechové máslo, jako ořechové máslo!
Velmi záleží na tom, jaké ořechy zvolíte. Másla z různých druhů ořechů mají jiné nutriční hodnoty, chuť, konzistenci…

Z hlediska výživy neuděláte chybu při výběru jakéhokoli druhu. Ořechy celkově mají spoustu nutričně hodnotných látek, zdravých tuků, vlákniny a také obsahují velkou škálu vitamínů a minerálních látek..

Některé druhy ořechů je však vhodné předem namočit – „aktivovat“, aby se staly stravitelnějšími a pro nás využitelnějšími, co se týče obsahu živin. Neaktivované ořechy mohou být hůře stravitelné.

Využití ořechových másel je velmi velké. Můžete je přidat do smoothie a kaší pro přidání nutriční hodnoty a pro lepší chuť, můžete si je namazat na wafle, palačinky, nebo na cokoli jiného. Rozmixováním másla ve vodě vznikne rostlinné rychlo mléko. Můžete je použít jako náplň, nebo místo vejce / pojidla do pečení. Hodí se do receptů různých raw kuliček a dobrůtek.

Arašídové máslo

  • arašídy nejsou ořechy, ale luštěnina.
  • bohaté na proteiny
  • specifická chuť a struktura
  • pozor, návykové a nemělo by se to s ním přehánět – může překyselovat (osobní zkušenost)

Mandlové máslo

  • moje nejoblíbenější!
  • úžasná chuť
  • osahuje mnoho draslíku, hořčíku a vitamínu E
  • obsahuje více vlákniny, vitamínů a minerálů
  • přispívají ke zdravé střevní mikroflóře
  • můžete máslo lehce rozmixovat ve vodě a udělat si tak rychle mandlové mléko

Kešu máslo

  • Kešu jsou ve skutečnosti plodem ovocného stromu
  • při rozmixování mají kešu ořechy úžasnou krémovou konzistenci vhodnou do jogurtů, nebo jako základ omáček…

Lískooříškové máslo

  • zdravá verze „Nutelly“ – bez přidaného cukru a tuku
  • obsahují nejvíc sacharidů

Recept na mandlové máslo:

  1. v troubě lehce opražíme 400g mandlí – cca na 10 minut (jde o to ořechy nahřát, lépe se pak mixují a povolí tuk, praží se i kvůli chuti)
  2. rozmixujeme za použití výkonného mixéru či food processoru (chvíli to potrvá, mandle si projdou fází drtě, tuhé hmoty a na konec másla)
  3. přidáme 2 lžíce javorového sirupu a 2 lžičky skořice
  4. pro snadnější mixování je možné přidat lžíci oleje – avokádového, kokosového..
  5. Hotovo! Skladovat v lednici

Mandlové máslo je moje nejoblíbenější. Proč? Protože ta chuť….